وبلاگ جامعه سلامت

جامعه سلامت پایگاهی از مطالب مفید است که با نگاه به نیاز مخاطبین تولید و یا از منابع معتبر گردآوری شده‌اند.

وبلاگ جامعه سلامت

جامعه سلامت پایگاهی از مطالب مفید است که با نگاه به نیاز مخاطبین تولید و یا از منابع معتبر گردآوری شده‌اند.

جامعه سلامت با هدف ارتقا دانش عمومی و با تمرکز بر مواردی که به سلامت جسم و روح افراد مرتبط است می‌کوشد تا به سهم خود و به عنوان یک رسانه در مسیر ارتقا جامعه حرکت نماید. افزایش آگاهی، راهنمایی و سنجش چرخه‌ایست که با کمک شما مخاطبین تکمیل خواهد شد.استفاده از مطالب سایر منابع با ذکر منبع به آنان صورت می‌پذیرد.

  • ۰
  • ۰

همه ما یا حداقل خیلی از ما وقتی دل درد و دل پیچه داریم، می‌رویم سراغ نسخه مادربزرگ‌ها: «ننه! عرق نعناع بخور.» تاثیر این نسخه از لحاظ علمی هم ثابت شده اما باید بدانید نعناع هم ممکن است ایجاد حساسیت کند و بهتر است هر روز از این گیاه استفاده نشود و در صورت مصرف، همراه با غذا خورده ‌شود.

بیشتر بخوانید: خواص عرق نعناع؛ یک نوشیدنی بی همتا با فواید بی شمار

عرق نعناع یکی از بهترین و مفیدترن عرقیات گیاهی موجود در طبیعت است و به همین دلیل در مبحث خواص انواع عرقیات گیاهی اغراق نیست اگر بگوییم مقام اول را دارد. عرق نعناع هم خواص لاغر کننده دارد، هم یک ماده موثر برای مشکلات گوارشی است، دهان را خوشبو می‌کند و البته یک عرق گیاهی خون‌ساز و برطرف کننده کم‌خونی، برطرف کننده تپش قلب و ماده‌ای آرام‌بخش است.

خواص درمانی عرق نعناع

·         مقوی معده

·         مولد خون

·         درمان دل درد و دل پیچه

·         بادشکن

·         درمان سکسکه

·         زفع سردی بدن و رطوبت معده

·         درمان سردرد, آرامش ذهن و خواب راحت

·         رفع بوی بد دهان

·         ضد درد عمومی، تسکین دهنده میگرن و سردردهای ناشی از سردی

·         کمک به تنظیم و تعادل هورمونهای زنان, محرک رحم بوده و مصرف آن قاعده آور می‌باشد

·         کاهش فشار خون و حرارت بدن

·         درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا و سرفه

·         ناراحتی‌های روحی و عصبی

·         خاصیت آرامبخش نعناع

·         خاصیت آرامبخش نعناع

یکی از خواص معجزه‌آسای نعناع خاصیت آرام‌بخشی و نشاط آوری آن است. تهیه شربت نعناع که از دم کرده این گیاه و مقداری زعفران و شکر تهیه شده باشد در لحظاتی که دچار ناراحتی و اندوه هستید به افزایش نشاط و برطرف شدن اندوه کمک می‌کند و در زمان عصبانیت و خشم، آرام‌بخش و تسکین‌دهنده است.

عرق نعناع برای درمان یبوست

بسیاری از افراد بر این باورند مصرف عرق نعناع بعد از غذا از بروز ناراحتیهای گوارشی پیشگیری می‌کند، هضم را راحت کرده و نفخ و دل درد های ناشی از آن را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: خواص عرق بیدمشک | ۷ خاصیت بیدمشک در پیشگیری و درمان بیماری ها

اما یکی از مهمترین ویژگیهای عرق نعناع، رفع اسهال است و افرادی که یبوست دارند باید این عرق گیاهی را با احتیاط مصرف کنند. البته کیفیت عرق نعناع هم اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال نوع مرغوب آن باید شفاف باشد و بوی مطبوع آن از شیشه در بسته تا حدودی استشمام شود.

عرق نعناع برای کبد

نعناع بهترین دوست کبد است. کبد را تمیز کرده و صفرا را رقیق می کند و کلسترول خون را پایین می آورد. برای این مورد دم کرده نعناع را قبل از غذا بنوشید.

عرق نعناع برای لاغری

افرادی که تمایل دارند وزن خود را کاهش دهند، یک ربع قبل و بعد از مصرف غذا، نصف استکان عرق نعناع مصرف کنند چرا که مصرف نعناع، میزان چربی سازی را در بدن کاهش می دهد. افرادی که اقدام به لاغری و کاهش وزن می کنند، ممکن است به دلیل اینکه چاق شدند دچار مزاج سرد شوند، در نتیجه از عوارض ساده ی آن ایجاد یبوست و نفخ معده است.

بیشتر بخوانید: خواص عرق شاتره | 20 خاصیت معجزه آسای عرق شاتره

به این افراد توصیه می شود که مصرف مقداری عرق نعناع را در برنامه ی غذایی روزانه خود قرار دهند. مصرف عرق نعناع باعث می شود تا حرارت معده افزایش یابد و در نتیجه هضم معده را بالا می برد؛ از سوی دیگر، میزان چربی سازی نیز در بدن کاهش می یابد. در حالت کلی، میزان مصرف مشخصی برای مصرف عرق نعناع در طول روز وجود ندارد.

نکته ای در مورد حساسیت افراد به نعناع؛ چنانچه افراد به خود گیاه نعناع حساسیت دارند و با خوردن آن دچار واکنش های آلرژیک می شوند، نه تنها عرق نعناع، بلکه هیچ یک از محصولاتی را که بر پایه گیاه نعناع تولید شده است، نباید مصرف کنند.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری یک ماهه | کاهش ۱۰ کیلو در یک ماه با وعده های کامل غذایی

عرق نعناع برای پوست

1. حفظ سلامت پوست با عرق نعناع

نعناع می تواند التهاب پوستی را درمان کند و سلامت پوست را حفظ کند. می توانید روغن نعناع را به لوسیون بدن اضافه کنید.

۲. درخشان تر کردن پوست

استفاده از روغن این گیاه روی پوست می تواند باعث افزایش درخشندگی پوست شود. منتول موجود در روغن نعناع حاوی تاثیر سرد کنندگی می باشد؛ برای همین پوست شما را درخشان تر می کند. تنها کاری که باید انجام دهید این می باشد که چند قطره از روغن نعناع را به نرم کننده خود اضافه کنید.

۳. درمان اگزما

درمان اگزما یکی از مزیت های جالب روغن نعناع محسوب می شود. روغن نعناع حاوی منتول می باشد که باعث نرم شدن پوست می شود. خارش یکی از علائم اگزما می باشد. روغن نعناع می تواند پوست را ضد عفونی کند و موجب کاهش خارش پوست شود.

۴. شفاف سازی پوست

نوشیدن چای این گیاه می تواند سطوح استروژن را افزایش دهد و از این رو از بروز مشکلات هورمونی و در نتیجه آکنه جلوگیری می کند.

عرق نعناع برای رشد مو

برای ماساژ روزانه و تحریک رشد مو های جدید، دو قطره از روغن نعناع را به یک قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن جوجوبا یا روغن نارگیل اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: خواص عرق کاسنی | با 21 مورد از فواید کاسنی برای سلامتی آشنا شوید

سپس آن را به پوست سر مالیده و حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید (بهتر است قبل از مصرف، مقدار کمی از آن را بر روی ناحیه کوچکی از پوست استفاده کنید تا مطمئن شوید که پوست شما به آن حساسیت نداشته و باعث تحریک پوستی نمی گردد). مراقب باشید که مخلوط با چشم تماس پیدا نکند.

عرق نعناع برای اسهال

علائم شایع اسهال شامل ناراحتی معده، حالت تهوع، اسهال، درد معده و استفراغ است. همچنین می‌تواند با تب، سردرد، لرز، درد بدن، پوست خشک و خشکی دهان همراه باشد.

نعناع ضد میکروبی و ضد اسپاسم است که به تسکین گاز، نفخ، ناراحتی معده، تهوع و گرفتگی معده و روده کمک می‌کند.

اضافه کردن ۱ قاشق چای خوری برگ‌های نعناع خشک به ۱ فنجان آب جوش، به مدت ۱۰ دقیقه.

برای طعم دادن به آن مقداری عسل بریزید بین وعده‌های غذایی ۳ بار در روز از این چای گیاهی بنوشید.

حتی می‌توانید نعناع بدون قند برای آرام کردن معده مثل آدامس بجوید.

خاصیت عرق نعناع برای کودکان

·         کمک به هضم آسان در کودکان

·         بهبود دل پیچه و رفع اسهال

·         رفع مسمومیت های ناشی از غذا و گرمازدگی در کودکان و نوزادان

·         گاهی رقیق شده آن با مقدار آب فراوان برای درمان کولیک نوزادان

خواص عرق نعناع در دوران بارداری

·         مزه مطبوع عرق نعناع به درمان تهوع بارداری کمک می کند

·         باعث بهبود سوزش دل بخصوص در اوایل بارداری می شود

مضرات نعناع برای مردان

گیاه نعناع به دلیل کاهش هورمون های جنسی برای آقایان مناسب نیست.

مضرات عرق نعناع

·         مصرف روزانه بیش از نصف لیوان از عرق نعناع ممکن است باعث رفلاکس معده شود

·         همچنین به دلیل اثر شل‌کنندگی دریچه تحتانی مری، مصرف آن در افرادی که برگشت اسید معده به مری (رفلاکس معده) دارند، بایستی با احتیاط همراه باشد.

·         عرق نعناع اسانس بالا دارد بنابراین حتما باید رقیق شود

·         مصرف عرق نعناع در اوایل بارداری بایستی با احتیاط و نظر پزشک همراه باشد, در زمان بارداری با احتیاط و اعتدال مصرف شود

·         در افراد با ناراحتی معده با توصیه پزشک مصرف گردد.

بیشتر بخوانید: خواص عرق رازیانه | فواید دارویی، درمانی و طریقه مصرف

·         به دلیل اینکه "زخم معده" در محیط اسیدی اتفاق می‌افتد و افزایش ترشح اسید باعث باز ماندن دهانه معده می‌شود. کسانی که مبتلا به "زخم معده" هستند باید در مصرف نعناع و عرق نعناع احتیاط کنند.

·         مصرف زیاد عرق نعناع باعث ایجاد یبوست می‌شود

·         زیاده‌روی در مصرف عرق نعناع و مصرف آن به طور مداوم و طولانی مدت ممکن است سبب بالا رفتن فشار خون و برخی ناراحتی‌های گوارشی شود.

·         افرادی که به گیاه نعناع حساسیت دارند، بایستی در مصرف عرق نعناع احتیاط کنند.

زیاده‌روی در مصرف نعناع و فراورده‌های آن نظیر عرق و اسانس نعناع برای کودکان و نوزادان مضر بوده بر سیستم گوارش، حرکات تنفسی و قلب کودک تاثیر منفی می‌گذارد

مصرف عرق نعناع برای کودکان زیر 2 سال محدودیت مصرف دارد.

کلام آخر

ذکر این نکته در پایان ضروری است که چون به هنگام مصرف عرق نعناع، دهانه معده که در اثر افزایش ترشح اسید بازمانده و سریع بسته نمی‌شود، توصیه می‌شود عرق نعناع همراه با آب و یا کمی عسل مخلوط و سپس مصرف شود.

جامعه سلامت


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی